Duik in de marketing funnel

Wie is jouw klant? In gesprekken wordt vaak iedereen genoemd maar vraag je door dan kom je erop uit dat ze toch een bepaalde doelgroep willen bereiken. Om de juiste doelgroep te bereiken kun je de marketing funnel gebruiken. In elke fase beslissen jouw klanten of jouw dienst/product voor hun geschikt is.

Wat is een marketing funnel?

Een marketing funnel is een proces/methode om klanten aan te trekken. Het is geen standaardstrategie. De marketing funnel wordt uniek afgestemd op hoe jouw koper koopt. Als jij je klanten goed kent, geeft dit een grote toegevoegde waarde! Dan kun je beslissingen nemen om de klantervaring te verbeteren terwijl ze door de funnel gaan. Je vraagt je waarschijnlijk ook af waarom de vorm een trechter/funnel is. Een marketing funnel bestaat altijd uit een beginpunt en eindpunt. Aan het begin bereik je veel mensen en zorg je ervoor dat jouw boodschap breed verspreid wordt. Na elke verdere stap / fase werk je van “ik wist niet dat dit bestond” naar “ik moet dit hebben”. De groep wordt bij elke stap kleiner. Zo ontstaat de welbekende trechter vorm.

De fases in de online marketing funnel

In elke fase van de marketing funnel bevinden consumenten zich op verschillende punten langs het pad naar aankoop, ze worden dan benaderd met verschillende marketingstrategieën. In elke fase wordt uitgelegd wat er precies gebeurt.

  1. Bewustzijn

In de eerste fase “leren” mensen over jouw merk. Dit doe je door marktonderzoek en gerichte marketingcampagnes. Hier gebeurt het genereren van leads (potentiele klanten), de informatie van potentiele klanten kan worden gebruikt om hen door de rest van de marketing funnel te leiden naar verkoop.

  1. Overweging

Hier worden de leads als potentiele klanten behandeld. Je kunt hier beginnen met het gebruiken van e-mail marketing. Met e-mailcampagnes kun je nuttige informatie naar jouw klant sturen. In deze e-mailcampagnes kan van alles worden verzonden, van verkoopaanbiedingen tot gratis proefversies.

  1. Conversie

Dit is de fase waar jouw klanten kopen. Jouw doel is om zoveel mogelijk mensen van de eerste 2 fasen naar deze fase in de marketing funnel te krijgen.

  1. Loyaliteit

Een hoog klantloyaliteit is een van de grootste doelen die de meeste bedrijven nastreven. Als jouw klanten zo blij zijn dat ze niet alleen bij jou kopen (en opnieuw kopen), maar ook jouw merk doorverwijzen naar vrienden en familie, is dit een van de grootste succesindicatoren die je als bedrijf kunt behalen.

  1. Mond tot mond

Wanneer je eenmaal een betrouwbaar klantenervaring hebt voor klantenbinding, kun je dit nog tot een hoger niveau krijgen. De mond tot mond is de laatste fase in de marketing funnel. Hier gaat het over het aanmoedigen van jouw consumenten om jouw dienst of product aan te bevelen en zo nieuwe klanten te werven.

Voordelen van de marketing trechter

Nu je duidelijk weet wat de marketing funnel is, vraag je jezelf waarschijnlijk af of jij deze strategie voor jouw producten of diensten moet gaan gebruiken. Je kunt jezelf dan ook wel de vraag stellen: heb ik een dienst of product dat ik klanten wil laten kopen? Wanneer dit antwoord ja is, moet je deze strategie zeker gebruiken.

Het succes van jouw aanbod hangt niet alleen aan de kwaliteit van jouw aanbod maar ook op de manier hoe jij het presenteert. Alles wat jij presenteert speelt een grote rol op de reis van jouw klant, wat ook wel de customer journey wordt genoemd.

De klantenreis wordt vaak als een rechte lijn weergegeven, maar een customer journey begint telkens opnieuw na herhalende aankopen waardoor een het een soort ‘loop’ heeft. De marketing funnel is meer gericht op een eenmalig resultaat dat een begin- en eindpunt heeft.

Als je een duidelijk beeld hebt van de customer journey, kun je obstakels identificeren en jouw conversieratio verbeteren. Met deze gegevens kun je jouw online positie verbeteren, succesvolle verkoopcampagnes opzetten en de beste plaatsen vinden om jouw product of dienst te presenteren.

 

Wil jij nog meer weten over de fases in de marketing funnel en hoe je het nog meer kunt gebruiken? Hou onze blogs in de gaten, de komende tijd zullen wij hier verder induiken!