Coole online campagnes: De invloed van het weer op online verkopen

Gebruik het weer in je online campagnes! Wist je dat het weer invloed heeft op online verkopen? 3 tips voor jouw online marketing.

Wist je dat het weer je beslissingen beïnvloed? Het zonnetje die buiten schijnt kan jou veel vrolijker maken. Als mensen zich goed voelen nemen ze eerder de beslissing om een aankoop te doen. De emotie die je van het zonnetje krijgt bepaald jouw koopgedrag. Koopgedrag wordt dus beïnvloed door de emotie die we op dat moment ervaren. Als je in een ‘goede bui’ zit lijken producten vaak mooier dan ze in werkelijkheid zijn. Door een roze bril ziet alles er mooier uit.

Hoe beïnvloedt het weer online marketing?

Met online marketing kun je inspelen op het weer. Bij online verkopen zien we dat het weer ook invloed heeft. Online verkopen is anders bij verschillende weer omstandigheden. Dit is ook in het onderzoek van Weather Unlocked naar voren gekomen. Uit dit onderzoek kunnen we zeggen dat het weer, op de economie na, de grootste invloed heeft op ons koopgedrag. “Het beïnvloedt waar we heen gaan, wat we dragen, wat we eten, wat we kopen – en vooral hoe we ons voelen” (Weather Unlocked).

Wanneer het lekker weer is gaan veel mensen naar de fysieke winkel of andere buitenactiviteiten doen. Dit heeft een negatief effect op online verkopen en website bezoeken.

Het tegenovergestelde gebeurt ook. Buiten sneeuwt en stormt het, maar binnen is het lekker warm. Mensen gaan het internet op. Zo kunnen ze online shoppen en hoeven ze niet met slecht weer naar een fysieke winkel. Zodra er sprake is van extreem weer is dit juist erg gunstig voor online verkopen. Dit komt omdat consumenten zowel bij hele lage als bij hele hoge temperaturen liever binnen blijven.

Het weer is een handig hulpmiddel voor het maken van online campagnes. Het weer heeft invloed op elk moment en dat geeft inzicht over de stemming, verlangens en koopintenties van een consument. Je kan online campagnes laten inspelen op weersomstandigheden. Zo kan een campagne hoger rendement genereren door zinvollere actuele interacties met de consument.

3 tips voor online campagnes

Hoe kun je goed inspelen op het weer?

1. Maak gebruik van hoe het weer op het moment is.

Hema heeft product foto’s gemaakt toen er sneeuw lag. In deze advertentie hebben ze lippenbalsems gebruikt. Hier hebben ze goed van het weer gebruik gemaakt omdat veel mensen droge lippen krijgen in koud weer.

 

 

2. Door je social media actueel te houden met het weer.

Chocomel gaf mensen die in het koude weer werkten een warme chocomel. Dit hebben ze op social media gepost.

 

 

3. Kortingen geven bij bepaalde temperaturen.

Met 25 graden of meer kun je bijvoorbeeld 15% korting geven. Een actie werkt goed met mooi weer. Een goed voorbeeld van een temperatuur actie is van het bedrijf Corendon.

T/m 29 graden = tot 25 euro korting

30 t/m 34 graden = tot 50 euro korting

35 graden en hoger = tot 75 euro korting.

 

 

Kortom kan het koopgedrag van consumenten worden bepaald door de weersomstandigheden. Hieruit kunnen wij halen dat als er sprake is van extreem weer dit erg gunstig voor online verkopen is. Dit komt omdat consumenten bij zowel hele lage als bij hele hoge temperaturen liever binnen blijven en het internet op gaan.

Herken je dit? Duik ook eens in jouw statistieken…we zijn benieuwd!