Online Marketing Funnel – Trechter jouw bezoeker

We worden overspoeld met keuzes. Décafe, Mildcafe, fijn of grof… Bij een snelle online check bij een supermarkt vond ik al 72 opties voor snelfilterkoffie. Het is niet gek dat er zo’n groot aanbod is, want van verschillende producten willen we meer en kopen we ook meer. De Britse University of Oxford ontdekte al in 1981 dat proefpersonen veel meer aten van een bord boterhammen met verschillend beleg dan van broodjes met maar één soort beleg.

We houden van keuze vrijheid! Maar soms is het te veel en wil je juist tot één concreet antwoord komen. Wat doe je dan? Je gaat filteren; smaak, prijs, ingrediënten. Maar hoe fijn zou het zijn, als iemand helpt hierbij? Nee niet met de koffie, maar om tot de beste oplossing voor jouw situatie te komen? Dit gebeurd veel in de marketing met de welbekende marketing & sales funnels.

Hier kan je als bedrijf zijnde ook handig op inspelen. En het mooie is deze trechters zijn overal toepasbaar, of je nou een product of dienst aanbiedt. Vooral op de website zijn deze goed te visualiseren door het inzetten van de trechterweergave in Google Analytics. Wil je weten hoe?

Google Analytics Trechters

In Google Analytics kan je aan de hand van trechters het voltooiingspercentage van een reeks stappen (gebeurtenissen) visualiseren en optimaliseren. Handig want zo breng je visueel in kaart hoe mensen binnenkomen en in welke stap ze afhaken. De trechter kan je website breed maken, maar ook specifiek voor 1 pagina met een contactformulier. Hier zou je bijvoorbeeld een trechter kunnen maken die de stappen bevat om een afspraak te maken. Vervolgens kan je het voltooiingspercentage van elke stap bijhouden.

Je zou bijvoorbeeld kunnen ontdekken dat potentiële klanten tijdens een specifieke fase in de procedure voor het maken van een afspraak afhaken. Ook kan je trechterrapporten filteren op doelgroepen of gebruikersproperty’s om te zien of bepaalde segmenten van de gebruikers vaker trechters voltooien. Kortom gebruik een trechter om inzicht te krijgen en breng vervolgens de benodigde wijzigingen in je pagina aan om de conversie te verbeteren.

Hieronder een voorbeeld van een trechter in Google Analytics bij een e-commerce site.

Een trechter maken

Wil je jouw conversie doelen in een trechterweergave? Volg dan onderstaande stappen.

  1. Ga in Analytics naar beheerder > doelen.
  2. Open of maak een bestemmingsdoel.
  3. Schakel de optie Trechter in en geef een naam op voor de stap die je wilt weergeven in de trechterrapporten.
  4. Geef de URL voor de eerste pagina in de trechter op voor Stap 1.
  5. Als je de eerste stap vereist wilt maken, klik je op de schakelknop Vereiste stap om deze optie op AAN te zetten.
  6. Klik voor extra trechterstappen op +Nog een stap toevoegen en geef de naam en URL voor elke pagina op. Opmerking: Geef de laatste pagina van het proces niet op in het trechtergedeelte maar in het veld Bestemming.
  7. Wanneer je klaar bent met het toevoegen van pagina’s, klik je op Doel maken (of Doel opslaan).
    Als je wilt controleren of de trechter werkt, geef je de rapporten voor Trechterweergave weer om de gegevens in die rapporten te bekijken.

Wil je eens sparren over de juiste stappen en hoe je meer uit je websiteverkeer kan halen? Neem dan contact met ons op!

Mini cursus

Schrijf je in op onze gratis maar waardevolle(!) mini-cursus. Je ontvangt gedurende 4 weken mails over hoe je jouw bedrijf kan positioneren.

Daarnaast ontvang je een EXCLUSIEVE BONUS + een maandelijkse Marketing mail update.

Weet je jouw type nog niet? Doe hier de test.