Positionering &
Merkkompas

Positionering in de markt.
Van bedrijf naar merk!

Heb je een nieuwe onderneming, dienst, product en de ambitie om verder te groeien? Of is er ooit nagedacht over een basale huisstijl en ben je gewoon toe aan een flinke upgrade? Begin bij de basis! We kunnen helpen met het formuleren van een merkkompas bestaande uit een compacte en relevante beschrijving van de merkpositionering, merkvisie, merkmissie en merkbelofte.

crop-people-with-devices_23-2147787533

Branding van binnenuit met het Merkkompas

Allereerst willen we inzicht krijgen van het bedrijf. Dit houdt in dat we gesprekken gaan voeren, deskresearch en eventueel korte interviews met enkele klanten. Aan de hand daarvan creëren we een merkpositionering: een beschrijving van de positie die jouw onderneming wil innemen in de markt, tussen haar concurrenten.

Deze positie werken we uit in een merkkompas bestaande uit een heldere beschrijving van de volgende onderdelen: merkvisie, merkmissie, merkwaarden, merkpersoonlijkheid en merkbelofte. Dit merkkompas vormt de briefing voor creatie van middelen en kan als leidraad dienen voor toekomstige keuzes in marketing, communicatie en andere aspecten van de bedrijfsvoering.

De voordelen van een strategisch traject

  • Een merkkompas beschrijft in één oogopslag het strategische merk-DNA van de organisatie.
  • zorgt voor focus, is overzichtelijk samengevat en toont verbanden.
  • Gemakkelijker keuzes maken en op een consistente manier werken aan de koers en uitstraling van de onderneming
  • is een meetinstrument voor kwaliteitscontrole. Design- en communicatieproducten worden afgetoetst in welke mate ze stroken met de zelfgekozen ambitie en het strategische merk-DNA.
  • kan op veel momenten worden benut als briefing. Het is het begin van alle initiatieven die je later gaat ontplooien voor communicatie
  • Dé blauwdruk om je doelstellingen te bereiken

Zelf aan de slag?

Doe onze merkwaardentest om te kijken waar jouw bedrijf voor staat en volg de Gratis e-mailtraining.

Gratis adviesgesprek plannen? Ontdek de kansen en mogelijkheden.

Bij Sightkick werken online marketing strategen, grafisch vormgevers en content creators samen. Ben je benieuwd waar jouw kansen liggen? Bel ons voor meer informatie, of maak direct een afspraak.

Bart Groot Wassink
Managing director & strateeg