Online marketing tips & trends 2019
Wat is online marketing?
Online marketing is het complete plaatje van je communicatie online, waarin de website, zoekmachine optimalisatie, e-mail marketing en social media uitingen gecombineerd worden. Je zou dus per onderdeel er verder kunnen induiken wat er komend jaar speelt. Wij hebben al enkele opvallende items voor je op een rijtje gezet.
Tip 1: Terug naar de basis van marketing
Technologische ontwikkeling gaan hard. Ook de drempel om als leek aan de slag te gaan met vormgeving, animatiefilmpjes en webdesign zijn bereikbaarder dan ooit dankzij programma’s als Canva, Powtoon en de vele zelfbouw website pakketten. Alle mogelijkheden die er zijn, zijn uiteraard geweldig, maar een duidelijke strategie ontbreekt vaak. Bedrijven zitten op social media omdat ze “mee willen doen” en hebben een website omdat dit “moet”. Welke plek dit in hun totale marketing heeft is niet duidelijk. En daar liggen de kansen voor 2019. Terug gaan naar de basis; waar staan we voor, wie willen we bereiken en vervolgens hoe gaan we ze bereiken. Het inzetten van verschillende kanalen die elkaar versterken en de doelgroep trechteren (opzetten customer journey en marketingfunnel) daar liggen de kansen.
Tip 2: Investeer in goede content voor Google
Afgelopen jaar heeft Google verschillende updates doorgevoerd. De stekker is er nu officieel uit bij Google Plus, maar Google mijn bedrijf is belangrijker dan ooit. Begin augustus zijn veel websites gericht op toekomstige welzijn (fysiek, financieel, veiligheid, enz) gedaald door de Google Medic Update. Dit worden ook wel de Your Money or Your Life sites genoemd. En door de Google Speed update scoren mobiel geoptimaliseerde websites hoger.
Wat houdt dit in voor de SEO in 2019?
Als je in Google opzoek gaat naar een specifiek bedrijf, krijg je vaak rechts een hokje met foto’s, openingstijden, route etc. Dit komt uit het Google Mijn Bedrijf profiel. En Google Mijn Bedrijf is vernieuwd! Het zorgt voor meer interactie tussen bedrijven en hun klanten via het platform. Dit is wellicht een tegenreactie op de bedrijfspagina op Facebook. Een belangrijke trend om hier in mee te gaan en dit goed in te stellen dus. Kijken we naar de website zelf dan is snelheid cruciaal. Maar wat is snel? Hiervoor kan je Google PageSpeed Insights raadplegen. Naast snelheid is een goede content ook belangrijk. Na de Medic Update zijn veel websites die kwalitatief slechte content hadden (onder andere veel YMYL sites) gedaald. Google kijkt vooral naar menselijk taalgebruik, synoniemen en gebruikersintentie. Een specifieke zoekterm over optimaliseren is niet nodig. Google kan de context waarin een woord gebruikt wordt beoordelen; zo heeft de term “website” dezelfde waarde als “websites”. Ook zinnen en spraakgestuurde zoekopdrachten (Google Assistent) is een trend die zich verder door zal ontwikkelen, hier hebben we vorig jaar ook over geschreven.
Tip 3: Social Media Stories
Social media stories: vluchtige foto’s en video’s met filters, tekstjes en icons die na 24 uur weer verdwijnen. Snapchat is er mee begonnen en sinds die tijd zijn vele social media platforms met deze stories aan de haal gegaan: eerst Instagram, daarna Facebook, Messenger en Whatsapp. Inmiddels heeft ook Youtube, Skype en zelfs Linkedin (Student Voices) een variant op de vluchtige updates in het leven geroepen. Stories is een nieuwe vorm van content die gestaag aan populariteit wint, en behoorlijk wat impact heeft. Laat vooral zien wat je doet. Hiermee creëer je betrokkenheid. Echt belangrijke content plaats je nog steeds als post op je account.
Tip 4: Speel in op Micro-Moments
Micro-momenten kun je het beste omschrijven als de momenten dat je even je telefoon pakt om snel iets op te zoeken. Hoe vaak doe je dit op een dag? Deze trend is al even gaande, maar afgelopen jaar zagen we het bij veel Facebookcampagnes die we draaiden. Mensen lezen niet. Willen snel dingen weten en stellen vragen via de chat. Het verschuift nu steeds meer van zelf dingen uitzoeken, naar gelijk vragen. Deze trend zal zich alleen maar verder door ontwikkelen met de komst van alle Assistents. Die makkelijke Wat, Wie/welke, Waar, Hoe vragen zijn belangrijk om voor jezelf eens in kaart te brengen. In plaats van de volledige focus te hebben op jouw eigen product of dienst te vermarkten, zullen we meer moeten kijken naar waar jouw doelgroep online mee bezig is en welke micro-moments daar bij horen. Ook als hij of zij niet direct opzoek is naar jouw product. Bijvoorbeeld je geeft yoga. Iemand heeft een rot dag op het werk gehad en Googled “Omgaan met stress tips”. Jij kan dan naar voren komen met een blog of een filmpje over dit onderwerp. Kortom iemand was niet direct opzoek naar jouw dienst, maar je komt wel in beeld.
Tip 5: Wees mens
Je kan als bedrijf inspringen op alle techniek die er voor handen is, mee gaan met alle trends, maar als het jouzelf niet aanspreekt, waarom jouw doelgroep wel? Wij proberen altijd alles dicht bij ons zelf te houden. Eigen fotografie, eigen vormgeving en een mix van content die ons aanspreekt. Wij geloven erin dat je hiermee ook de mensen krijgt die hierin hetzelfde staan. Hiermee trek je ook direct de doelgroep aan die je wil aanspreken.
Het is makkelijker dan ooit om je bedrijf, merk en product uit te dragen. Zorg ervoor dat je je “brand” bouwt, maak gebruik van de mogelijkheden die er zijn. Het hoeft niet allemaal perfect te zijn maar wees eerlijk en open en communiceer waar je voor staat. Dit wordt door mensen gewaardeerd en zorgt voor meer betrokkenheid bij je product en bedrijf.
- Vind een eigen en unieke (bedrijfs)stem en houd deze vast.
- Zet de personen achter het bedrijf in de schijnwerpers.
- Wees transparant over tekortkomingen (een fout maken is menselijk) hoe je ermee omgaat is belangrijk.
- Humor mag als dit bij je bedrijf en product/dienst past.
Mini cursus
Schrijf je in op onze gratis maar waardevolle(!) mini-cursus. Je ontvangt gedurende 4 weken mails over hoe je jouw bedrijf kan positioneren.
Daarnaast ontvang je een EXCLUSIEVE BONUS + een maandelijkse Marketing mail update.
Weet je jouw type nog niet? Doe hier de test.