Rebranding LCAgroup

Branding – Zo werden we één: het verhaal achter LCAgroup.

De rebranding begon met 3 losse bedrijven die hun krachten wilden bundelen: Doctrade (medische groothandel), DCS international (groothandel in Cosmetics, Skincare & FMCG) en ABC prohair (groothandel in professionele haarverzorging). Steeds vaker zagen ze dat uitdagingen van hun klanten op meerdere manieren opgelost konden worden. Het werd tijd om de krachten van de bedrijven te bundelen. Zo ontstond de LCAgroup. Ze delen hun kennis en inkoopkracht, maar hebben nog steeds elk hun eigen expertise.

Rebranding van 3 verschillende groothandels

Een rebranding of ‘opfrissing van de huisstijl‘ is een hele onderneming. Want hoe breng je 3 unieke bedrijven samen en zorg je voor eenheid en herkenbaarheid? Een grote uitdaging als je te maken hebt met 3 compleet verschillende bedrijven met ieder hun eigen huisstijl.

Branding

Tijd om aan de slag te gaan met de branding. Branding is in eerste instantie bedoeld om aan te geven dat iets jou is. Dit doe je onder andere met een logo en een huisstijl, maar branding gaat tegenwoordig verder dan dat. Branding gaat over het visualiseren van de waarden van een bedrijf. Met goede branding komen de merkwaarden van het bedrijf terug in alle communicatie uitingen. Zo weet een klant niet alleen wie je bedrijf is, maar ook waar je bedrijf voor staat.

Merkherkenning en merkherinnering

De logo’s van de LCAgroup en de 3 losse groothandels zijn gemakkelijk te herkennen, wat belangrijk is voor een goed logo. Zo kan een klant snel herkennen van welk merk een boodschap afkomstig is.

Daarnaast roept een logo bepaalde associaties bij klanten op. Dit komt onder andere door de kleuren en vormen die in het logo gebruikt worden. Zo moeten de logo’s van de LCAgroup en de 3 losse bedrijven ervoor zorgen dat klanten de verschillende groothandels en hun producten aan elkaar en aan de LCAgroup gaan linken. Als dit lukt, zullen klanten aan de LCAgroup denken als ze producten nodig hebben die de verschillende groothandels leveren. Door de rebranding ontstaat er dus een soort kruisbestuiving tussen de verschillende groothandels.

B2B branding – logo’s, huisstijl en website

Het in kaart brengen van de merkwaarden en gemeenschappelijke delers van de 3 groothandels is het fundament gaan vormen van deze rebranding. De bedrijven werken allemaal snel, duidelijk en transparant. Deze waarden hebben we vertaald naar de vormgeving. Er is (wit)ruimte en de vormen zijn open.

De oorspronkelijke bedrijven droegen de kleuren geel, groen en lichtblauw. Deze kleuren wilden we intact laten in de nieuwe huisstijl. Zo blijven de losse bedrijven herkenbaar na de rebranding. Het was onze taak om de kleuren te combineren zonder dat ze te speels of te koud en zakelijk overkomen. Balans is key.

Na het samenvoegen van alle vormen, kleuren en het lettertype is het logo van LCAgroup ontstaan: de verbinder en schakel. De 3 bedrijven komen terug als schakel in het logo. Elk bedrijf is te herkennen aan zijn eigen kleur. De bedrijven hebben afzonderlijk van elkaar ook een nieuw logo gekregen met elk hun eigen kleur en vorm, maar in dezelfde uitstraling. Zo ontstaat er een gevoel van eenheid. Deze vormgeving is ook doorgetrokken naar de websites van de bedrijven.

Daarnaast hebben we een overkoepelende site voor de LCAgroup gemaakt. Op deze site staan de verschillende groothandels centraal en kan de bezoeker snel zijn weg naar de relevante informatie en mogelijkheden vinden.

De website van LCAgroup is een moderne, frisse website geworden die goed past bij de groeifase waarin de groep zich bevindt. De site moet een persoonlijk karakter hebben en professionaliteit uitstralen. We hebben daarom ingezet op fotografie waarin mensen een rol spelen.

Uiteraard vindt de rebranding zich ook een weg naar andere uitingen. Zo hebben de bedrijven van LCAgroup de nieuwe huisstijl onder andere geïntroduceerd op de beurs in München, waar deze erg goed werd ontvangen!

Eindresultaat: 3 losse groothandels die met een herkenbare huisstijl als een groep naar buiten kunnen treden en kun krachten kunnen bundelen.

Wil je ook werken aan je branding? Wij bepalen samen met jou waar het merk voor staat en ontwikkelen een ijzersterke merkstrategie. Deze gaan we vervolgens door vertalen naar de visuele identiteit van je bedrijf; de merkidentiteit.

Ontdek jouw kansen!

Stuur ons een bericht! 

9 + 12 =