Website hoger in Google? SEO volgens Bart!

Heb je een website, maar weinig bezoekers? Geen zorgen! Bart helpt je graag en is binnen SightKick de SEO specialist. SEO is de afkorting van de Engelse term ‘Search Engine Optimization’ wat in het Nederlands zoekmachine optimalisatie betekent. Dit zorgt ervoor dat mensen gemakkelijk jouw informatie of jouw producten kunnen vinden in zoekmachines, zoals: Google, Yahoo en Bing.

Bart: “Een goede SEO strategie is te vergelijken met het bouwen van een huis. Eerst een goed fundament door onderzoek en daarna verder uitbouwen en onderhouden.”

Maar wat houdt SEO dan in?

Een zoektocht naar een dienst of product start bijna altijd in een zoekmachine. Om vindbaar te zijn en leads te genereren moet je er voor zorgen dat je in ieder geval op de 1e pagina staat. Want ongeveer 90% van de mensen met een zoekopdracht kijkt niet verder dan de 1e pagina. Ongeveer 25% van de mensen klikt op de positie 1, 15% op de 2e plek, op plek 3 tussen de 5 en 10%, plek 4 tussen de 0 en 10% en plek 5 tussen de 0 en 5%. Dus hoe hoger je positie hoe meer klikken. Je bekendheid als merk of bedrijf speelt hier al een belangrijke rol of men op jouw website klikt.

Bart: “Allereerst moet je dus weten waarop mensen zoeken. Als je bijvoorbeeld een bouwbedrijf hebt, wil je gevonden worden op “bouwbedrijf”. Maar als hierin de concurrentie hoog is, zou je misschien ook kunnen kijken naar een combinatie van woorden ook wel longtail zoekwoorden genoemd. Als ditzelfde bouwbedrijf bijvoorbeeld ook een expert is op het gebied van renovaties, zou je de focus kunnen leggen op de zoekcombinatie “bouwbedrijf voor renovaties”. Ook al zoeken hier minder mensen op, mensen klikken in ieder geval op jou.

De volgorde die Google gebruikt voor deze resultaten is niet alfabetisch of datum toegevoegd, maar gebaseerd op relevantie. Jouw positie in Google is van veel verschillende elementen afhankelijk, zoals technisch, content en autoriteit. Door te investeren in SEO, kan je streven naar hogere ranking  voor relevante zoektermen.

Nu je weet wat SEO is gaan we naar het volgende deel: Wat doet een SEO specialist?

Bart geeft prioriteit aan het zo goed mogelijk vindbaar maken van je website of webshop.
Dat bestaat uit:

  • Technisch, voldoet je website aan de technische basis van Google. Wat kan er eventueel beter, zo is de snelheid van je website belangrijk. Controleer die hier; https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?hl=nl
  • Zoekwoorden analyse, op welke zoekwoorden word je nu gevonden. Waar wil je op gevonden worden?
  • Analyseren van zoekgedrag van doelgroep, zoekwoorden onderzoek en waar liggen de kansen om op gevonden te worden.
  • Analyseren en optimaliseren van de gebruiksvriendelijkheid van de website
  • Linkbuilding
  • Leesbaarheid
  • Goede content
  • Meten, analyseren en monitoren met als doel aantal relevante bezoekers, nieuwe bezoekers en de conversie te vergroten
  • Volgen van trends (Voice Search) en ontwikkelingen op het gebied van SEO en online marketing

Als SEO specialist is het niet alleen maar een paar aanpassingen aan de website brengen en het regelen van een paar nieuwe links. Het werkveld moet continue in de gaten worden gehouden. Google doet steeds vaker kleine aanpassingen die invloed hebben op de zoekresultaten, hier geven ze steeds minder informatie over. Daarnaast zijn er jaarlijks ook vaak een paar grote updates. De kennis moet dus up-to-date blijven om een zo’n groot mogelijke impact te hebben op de resultaten.

Zelf niet alles willen leren, maar het aan een SEO specialist overlaten? Lees hier meer over SEO bij Sightkick