5 tips voor Online Zichtbaarheid

Juist nu kun je slim inspelen op de verschuiving van offline naar online. Jezelf online presenteren is nog belangrijker geworden. Daarom hebben wij 5 tips om jezelf makkelijker online te presenteren. Waar kun je je als ondernemer op focussen?

1. Creëer waardevolle content

Post niet omdat het moet, maar probeer een waarde toe te voegen voor je doelgroep. Bekijk waar ze zich online bevinden en wat je doelgroep interessant vindt. Probeer de interesses van je doelgroep aan je social media berichten te koppelen. Kortom creëer persona’s en breng de customer journey van jouw klanten in kaart.

2. Overkoepelende boodschap – Merkwaarden

Zorg ervoor dat je jouw merkwaarden helder hebt. Waar sta je voor? In een overvolle markt is het voor klanten vaak niet zo duidelijk waarmee bedrijven zich nu echt van elkaar onderscheiden. Ga maar na, concurrenten leveren in zekere zin dezelfde producten of diensten. Daarbij wordt vaak kwaliteit en betrouwbaarheid aangehaald. Maar welke mix van waarden maakt jouw bedrijf nou net even anders?!

3. Content is koning

Als je content hebt, voeg dan ook altijd iets van je merkwaarden toe. Jouw content moet ook echt jouw identiteit uitstralen! Dit kan op verschillende manieren:

Visueel: beelden in jouw huisstijl met jouw logo (dit kan ook heel goed fotografie zijn, die een bepaalde sfeer uitademt; gedempt, fel, kleurrijk, actiegericht, zakelijk)

Tekstueel: als je staat voor “betrouwbaar” herhaal deze boodschap letterlijk of bewijs deze boodschap door voorbeelden aan te halen.

Bronnen hiervoor kunnen bijvoorbeeld nieuwsberichten zijn of je kan zoeken op “inhaakkalender” in Google voor ideeën. Maak jouw verhaal relevant.

Vervolgens kan je deze ideeën verder uitwerken met behulp van canva.com. Dit is een gratis grafisch ontwerpplatform. Met dit programma kun je makkelijk zelf visuele inhoud maken voor bijvoorbeeld jouw social media.

4. Houd je klanten up-to-date

Blijf in contact met je doelgroep en klanten. Online zichtbaarheid is niet alleen zenden, maar ook luisteren en reageren. Ook zou je voorbeelden/oplossingen kunnen aandragen online. Voorzie je doelgroep van informatie door regelmatig te posten op social media. Of houd huidige klanten up-to-date met actuele informatie door nieuwsbrieven te sturen met bijvoorbeeld Mailchimp.

5. Vindbaarheid

Nu mensen meer online aanwezig moet je laten zien dat jij er óók bent. Optimaliseer je website met SEO. Het inzetten van SEO zorgt voor hogere posities in de resultaten van zoekmachines. Met de juiste inzet van zoekwoorden, relevante copywriting en kwalitatieve linkbuilding. Heb je een WordPress website? Download dan ook de plug-in YoastSEO.

Een andere tip los van de website: Zorg ervoor dat je “Google mijn bedrijf’’ geactiveerd hebt.