7 tekenen dat het tijd wordt voor een nieuwe website

Voor veel bedrijven is hun website het belangrijkste visitekaartje. De website is niet alleen een bron van informatie, maar het is ook een weerspiegeling van wat je als organisatie doet en waar je voor staat. Zeg je bijvoorbeeld dat jullie topkwaliteit leveren, maar straalt je website dat niet uit? Dan kun je onbetrouwbaar overkomen en potentiële klanten verliezen.

Een goed functionerende en aantrekkelijke website is belangrijk voor online succes. Het helpt je om betrouwbaar over te komen, nieuwe bezoekers te bereiken en omzet te genereren. Maar hoe weet je of je dit nog wel bereikt met je huidige website? In deze blog lees je 7 duidelijke signalen dat jouw bedrijf toe is aan een nieuwe website of webshop!

Website Kristal Koel Urk

Signalen dat je toe bent aan een nieuwe website

Hieronder zie je 7 signalen die aangeven dat je mogelijk toe bent aan een nieuwe website. Zijn een of meerdere punten van toepassing op jouw website? Dan is het tijd om jouw website kritisch te bekijken en te verbeteren of zelfs te vernieuwen. De experts van Sightkick helpen je hier graag bij.  

1. Verouderd webdesign

Al je uitingen, dus ook je website, moeten niet alleen een representatie zijn van wat je doet, maar ook van wie je bent en wat je merkwaarden zijn. Elementen zoals afbeeldingen, typografie, taalgebruik en kleurgebruik vertellen, als het goed is, het verhaal van jouw bedrijf. Maar past het design van jouw huidige website nog bij je merkidentiteit of is het tijd voor een update?

Naast dat je rekening moet houden met je merkidentiteit, heb je ook te maken met webdesign trends. Deze veranderen continu. Wat vijf jaar geleden modern was, kan nu verouderd zijn. Een verouderd webdesign kan amateuristisch overkomen en dat wil je natuurlijk niet.

2. Je website is niet geoptimaliseerd voor SEO

De meeste (nieuwe) bezoekers zullen via een zoekopdracht in een zoekmachine, zoals Google of Bing, op een website terechtkomen. Als je wilt dat mensen bij jou uitkomen, moet je ervoor zorgen dat je tussen de zoekresultaten te vinden bent; en dan het liefst op een zo hoog mogelijke positie. Welke positie jij krijgt in de zoekresultaten, is afhankelijk van de techniek, autoriteit en content van je website.

Ben je nog niet te vinden in de zoekresultaten van belangrijke zoekopdrachten? Ga dan aan de slag met SEO! Neem je website onder de loep of laat dit doen door één van onze SEO-specialisten en begin bij de basis met optimaliseren.

3. Je huidige website levert weinig resultaat op

Het is fantastisch als je veel bezoekers op je website krijgt, maar uiteindelijk wil je dat zoveel mogelijk bezoekers klant worden. Daarvoor heb je een conversiegerichte website voor nodig. Met een goed ontwerp, duidelijke routing en overtuigende teksten zet je bezoekers aan tot actie. Door krachtige call-to-actions op de site te verwerken, hoop je dat een bezoeker contact opneemt, een aankoop doet of zich inschrijft voor de nieuwsbrief.

Levert je website nu niet de nodige resultaten op? Dan is het mogelijk tijd voor een nieuwe website, met de focus op conversieoptimalisatie.

4. De website is niet geoptimaliseerd voor mobiel

Met het toenemende gebruik van smartphones en tablets is een mobielvriendelijke website een must. Zorg er daarom voor dat jouw website er goed uitziet op kleine schermen, makkelijk te navigeren is op mobiel en snel laadt. Als jouw website niet goed werkt op mobiele apparaten, mis je een groot aantal potentiële klanten.

Met een responsive webdesign weet je zeker dat je website op elk scherm goed leesbaar is. Een responsive website past zich namelijk aan aan het scherm van de gebruiker.

nieuwe website
Website Van den Berg Car company

5. De website laadt langzaam

Gebruikers verwachten dat een website snel laadt. Duurt het laden van een website meer dan 4 seconden? Dan zal zo’n 25% van de bezoekers de website direct verlaten en naar een concurrent gaan. Niet alleen internetgebruikers vinden een lange laadtijd vervelend: Google vindt dat ook. Een langzame website levert je dan ook een minder goede positie in de zoekresultaten op.

De meeste websites hebben een gemiddelde laadtijd tussen de 2 en 5 seconden. De ideale laadtijd is minder dan 2 seconden. Als je website er langer dan 5 seconden over doet om te laden, is hij traag. Benieuwd naar de gemiddelde laadtijd van jouw website? Haal dan je website door PageSpeed. Na de scan zie je ook hoe je de snelheid kunt verbeteren.

6. De content op de website houdt de aandacht van bezoekers niet vast

Tegenwoordig smullen we van snelle content, zoals TikToks en Reels. Bevalt hetgeen wat ze zien ze niet? Dan scrollen mensen door naar een nieuw filmpje. Zo is het ook met websites. Als bezoekers niet snel vinden wat ze zoeken, gaan ze naar een andere aanbieder en ben jij je potentiële lead kwijt.

Om de aandacht van bezoekers te grijpen, moet de eerste indruk op je website goed zijn. De uitstraling moet mooi én betrouwbaar zijn. Om de aandacht vast te houden, heb je prikkelende teksten, bijpassende visuele content en een duidelijke structuur nodig. Zo help je bezoekers snel door je website heen, richting de informatie of het product dat ze zoeken.

7. De website is lastig te beheren

Je moet af en toe een foto of tekst aanpassen op de website up-to-date te houden. Of misschien moet je wel nieuwe producten, diensten, nieuwsberichten of andere informatie toevoegen. Zoiets hoort een simpele en relatief snelle handeling te zijn. Kost dit jou veel moeite en tijd? Dan is je website mogelijk aan vernieuwing toe. Ook als je pagina’s niet kunt opmaken zoals je eigenlijk wilt, bijvoorbeeld omdat je aan maatwerk software vastzit, is een nieuwe website vaak de oplossing.

Huidige website updaten of toch volledig nieuwe website?

Als 1 van de 7 bovengenoemde situaties op jouw website van toepassing is, moet je dan meteen een nieuwe website laten maken? Dat ligt heel erg aan de situatie. Is jouw website bijvoorbeeld te langzaam, maar is de basis verder goed? Dan is een update achter de schermen vaak voldoende. Dit geldt ook voor SEO en content herschrijven. Zolang de basis maar goed is.

Is het design van jouw website achterhaald, wordt er totaal geen rekening gehouden met mobiele gebruikers en/of kost het beheren van je website hartstikke veel tijd, maar levert het nauwelijks iets op? Dan is een nieuwe website waarschijnlijk de beste oplossing.

Wil je zeker weten of je een nieuwe website nodig hebt? Vraag dan onze gratis Quickscan aan! Wij brengen dan de huidige situatie in kaart en kijken waar de kansen liggen.

hoger in google
nieuwe website

Nieuwe website laten maken

Als je tot de conclusie bent gekomen dat je een nieuwe website nodig hebt, ben je bij reclame- en marketingbureau Sightkick aan het juiste adres. Wij bouwen moderne, gebruiksvriendelijke websites die resultaat opleveren!

Natuurlijk kunnen wij ook je bestaande website verbeteren, mits de basis goed is. Zo kunnen wij de SEO optimaliseren om meer organisch verkeer op de website te krijgen en wervende teksten schrijven die bezoekers bewegen.

Benieuwd naar ons werk? Neem dan een kijkje in ons portfolio of lees onze klantcases!

Ontdek jouw kansen!

Weten waar de kansen voor jouw website liggen of wil je een nieuwe website? Vraag een vrijblijvend gesprek aan en ontdek wat wij voor jou kunnen betekenen!

Nieuwe website aanvragen?

15 + 11 =