Feestje! 1 jaar online marketing met Sightkick
Uit ervaring hebben we gemerkt dat klanten die vooraf tijd en moeite investeren in het goed neerzetten van hun verhaal, vaak degenen zijn die betere beslissingen nemen en betere resultaten behalen. Wat we bedoel en met ‘het verhaal’ en hoe je dit voor jouw bedrijf kan toepassen willen we graag met je delen.
Het verhaal van jouw bedrijf
Om achter het verhaal van jouw bedrijf te komen kan je jezelf meerdere vragen stellen. Het draait allemaal om:
Wie zijn wij?
Deze vraag kunnen we opsplitsen in:
- Wat is ons doel? (Wat is onze missie? / Waarom bestaan wij?)
- Waar geven we om? (Wat zijn onze waarden?)
- Wat willen we bereiken? (Waar gaan we naartoe? / Waar werken we naartoe? / Wat is onze visie?)
Als je een stap terug doet, merk je dat deze vragen bestaan uit drie pijlers: Missie, Kernwaarden en Visie. Is het verhaal van de organisatie zo simpel als het definiëren van deze drie pijlers? Was het maar zo eenvoudig!
Missie
Waarom een missie opstellen? De waarde zit niet perse in het eindresultaat (wat vaak een versimpelde kreet is), maar in het proces van het opstellen van de missie.
Hier zijn vragen om tot de missie van het bedrijf te komen:
- Wat doet het bedrijf? Welke producten en diensten biedt het?
- Hoe is het ontstaan? Wat is het verhaal van de oprichter? Hoe is het bedrijf geëvolueerd van de oprichting tot wat het nu is?
- Wie zijn de klanten?
- Welk probleem lost het bedrijf op voor haar klanten?
- Wie zijn de concurrenten, zowel direct als indirect?
- Wat maakt het bedrijf uniek en onderscheidt zich van de concurrentie?
Bij Sightkick, begrijpen we het bedrijfsmodel, de klanten en concurrenten van onze klanten om zo tot een plan van aanpak te komen. De bovenstaande vragen hebben betrekking op enkele dingen die we tijdens het proces proberen te leren. Hieronder staan twee modellen die we gebruiken om nog dieper te gaan.
- Business Model Canvas: ideaal voor het vastleggen van bestaande bedrijfsmodellen of, voor start-ups, voor het ontwikkelen van nieuwe modellen
- Porter’s 5 krachten model: een uitgebreide manier om na te denken over een bedrijfstak en zijn verschillende spelers, van de gevestigde orde tot nieuwkomers
De missie die je bedrijf uiteindelijk als onderdeel van het verhaal gaat gebruiken, zal worden ondersteund door zelfverzekerde kennis van wat je doet, voor wie je dit doet en hoe je opvalt en concurreert.
Kernwaarden
Hoe kom je aan je kernwaarden? Denk aan de dingen die je overweegt bij het nemen van grote en moeilijke beslissingen. Deze kunnen te maken hebben met het aannemen en ontslaan van werknemers, het omgaan met ontevreden klanten, het beslissen over het al dan niet aangaan van een samenwerking of belangrijke wijzigingen in de producten of diensten van jouw bedrijf.
Het is tijdens deze situaties waarin de echte waarden van jouw bedrijf naar voren komen. Als de missie het ‘wat’ van je verhaal definieert, definiëren de waarden het ‘hoe’ – hoe ga je te werk zoals je van plan was?
Terwijl stressvolle situaties de werkelijke waarden van een bedrijf kunnen onthullen, worden deze ontwikkeld in kleinere microbeslissingen die dag in dag uit worden genomen. Dit zijn de gedragingen die worden getoond door jou en/of het team. Ze komen ook tot uiting in interacties met klanten en leveranciers. Het roepen van woorden als ‘integriteit’ of ‘service’ als kernwaarden van het bedrijf, zal niet veel betekenen als het dagelijkse gedrag ze niet ondersteunt.
Hieronder volgen vragen om je te helpen ideeën te genereren voor de waarden van jouw bedrijf. Om deze te beantwoorden, stel je je eerst voor dat jouw bedrijf helemaal op rolletjes loopt en dat alles perfect gaat. Vraag je dan af:
- Wat doe jij en/of jouw team echt goed? Beschrijf hoe de versie van jouw bedrijf als een “goed geoliede machine” eruit ziet en klinkt.
- Hoe reageer je? Beschrijf acties en woorden die worden gebruikt.
- Hoe is de interactie met klanten? Beschrijf jouw/jullie acties en de woorden tegen klanten.
- Hoe wordt er omgegaan met uitdagende situaties? Wat is de houding en manier om eventuele problemen op te lossen?
Het definiëren van de kernwaarden van je bedrijf is geen eenvoudige “vul de lege velden in”. Het vereist veel gesprekken en reflectie. Je kunt ook klanten of opdrachtgevers vragen waarom ze bij jou “kopen”.
De kernwaarden van Sightkick zijn:
- (innerlijke) Groei
- Vertrouwen
- Kwaliteit
- Service
Deze betekenen voor buitenstaanders wellicht niet zoveel, maar intern en in het contact met onze opdrachtgevers, komen deze waarden voor ons steeds terug. Loop jij vast bij het definiëren van jouw kernwaarden? In een sparsessie met ons, kunnen wij jou helpen ontdekken wat voor jou belangrijk is. Je kunt ook op onze website de gratis merkwaarden test invullen, hierin komen ook de kernwaarden terug.
Visie
Begin met het einde, om te beginnen. Als je weet wat de bestemming is, krijg je duidelijkheid en richting voor de stappen die je moet zetten.
Hieronder staan vragen om je te helpen na te denken over je visie en hoe deze past in het verhaal van het bedrijf. Stel je jezelf voor, hoe je bedrijf er over 5 jaar uitziet en stel jezelf dan deze vragen:
- Wat heeft het bedrijf in de afgelopen 5 jaar bereikt?
- Welke nieuwe producten of diensten biedt het?
- Wat voegen deze producten of diensten toe aan het leven van mijn opdrachtgevers en klanten?
- Hoe is het klantenbestand veranderd, of helemaal niet?
- Hoe is de organisatie structuur veranderd? Hoe is het personeelsbestand? Zijn er nieuwe rollen die naar voren zijn gekomen?
- Hoe zijn de financiële gegevens van het bedrijf? Wat zijn de inkomsten? Wat zijn de winsten?
Voor sommige bedrijven kan de “visie” voor over 5 jaar, betekenen dat het bedrijf niet langer bestaat. Bijvoorbeeld vanwege een strategische zet (overname, afbouw, enz.). Het doel van het opzetten van een visie is om een plek te hebben om heen te werken, in een onvoorspelbare toekomst. Door het vertellen van je visie in het verhaal over je bedrijf weten opdrachtgevers en klanten waar je naar toe wil
Het verhaal samenbrengen
Door het combineren van je missie, kernwaarden en visie ontstaat jouw verhaal. Een goed verhaal zal een grote bijdrage leveren aan het vormgeven van je bedrijf, de perceptie van het publiek over je bedrijf en de emoties die het oproept. Daarnaast zal het verhaal dienen als een basis voor het formuleren van de strategie, de doelstellingen en de aanpak die nodig is.
Wij helpen onze klanten het verhaal van hun bedrijf te definiëren en te vertellen. Lees meer over Sightkick en het werk dat we doen voor het laten groeien van merken.
Mini cursus
Schrijf je in op onze gratis maar waardevolle(!) mini-cursus. Je ontvangt gedurende 4 weken mails over hoe je jouw bedrijf kan positioneren.
Daarnaast ontvang je een EXCLUSIEVE BONUS + een maandelijkse Marketing mail update.
Weet je jouw type nog niet? Doe hier de test.