Hoger in Google? Gebruik Google Search Console!

Google Search Console geeft je inzicht in de websiteprestaties en kan je helpen hoger in Google te komen.

Heb je een eigen website of onderhoud je de website van iemand anders, bijvoorbeeld je werk? Dan wil je natuurlijk dat er zoveel mogelijk bezoekers naar de website komen. Een hoge positie in de zoekresultaten van Google is dan essentieel.

Met zoekmachineoptimalisatie (SEO) kun je je website verbeteren en hoger in Google komen. Maar hoe weet je welke pagina’s je moet verbeteren en welke zoektermen je moet optimaliseren? Er zijn talloze (gratis) SEO tools beschikbaar die je daarbij kunnen helpen. Vandaag lichten we zo’n gratis tool uit: Google Search Console.

Huisstijl laten ontwerpen

Wat is Google Search Console?

Google Search Console is een gratis SEO tool waarmee je de prestaties en positie van je website in Google kunt analyseren en bijhouden. De tool geeft je o.a. waardevolle inzichten over de vindbaarheid van je website in de zoekresultaten van Google. Zo kun je bepalen welke pagina’s en zoekwoorden extra aandacht nodig hebben en kun je problemen met je vindbaarheid in Google in kaart brengen en oplossen.

Google Search Console is dus een handige SEO tool voor iedereen die hoger in Google wil komen te staan.  Maar wat kun je precies met deze tool? We vertellen je graag meer over de basis van Google Search Console.

Wat kun je allemaal met Google Search Console?

Als je bent ingelogd op Google Search Console, zie je aan de linkerzijde het menu met alle functies. We lichten de belangrijkste functies uit en leggen uit wat je er mee kan doen om hoger in Google te komen.

Prestaties

In het tabblad Prestaties kun je zien hoeveel mensen welke pagina’s hebben gezien in de zoekresultaten van Google en hoeveel mensen erop hebben geklikt. Ook zie je bij welke zoekopdrachten je website getoond wordt en wat je gemiddelde positie in de zoekresultaten is.

In dit tabblad kun je ook de klikken, vertoningen, gemiddelde CTR en gemiddelde positie bekijken per zoekopdracht, pagina, land, apparaat, zoekopmaak en datum.

Hieronder leggen we verder uit wat klikken, vertoningen, gemiddelde CTR en gemiddelde positie betekenen en hoe je de informatie kunt gebruiken om hoger in Google te komen en meer bezoekers naar je website te krijgen.

  • Klikken

Het aantal klikken laat zien hoe vaak mensen op je website hebben geklikt vanuit Google Zoeken, Discover of Nieuws. Het aantal klikken kan iets zeggen over hoe aantrekkelijk je paginatitels en metaomschrijvingen zijn. Heb je weinig klikken, maar sta je wel op pagina 1 van de zoekresultaten? Dan valt je site mogelijk niet op tussen de zoekresultaten. Pas je paginatitel en metaomschrijving aan en maak deze zo aantrekkelijk en relevant mogelijk voor de potentiële bezoeker.

De positie van een pagina heeft uiteraard invloed op het aantal klikken. Als je op positie 1 in de zoekresultaten staat, krijg je vanzelfsprekend meer klikken dan wanneer je op pagina 3 staat. Wist je trouwens dat zo’n 88% van de zoekers op Google niet verder klikt dan pagina 1 en 10% niet verder klikt dan pagina 2? Zo zie je maar dat het super belangrijk is om hoog in Google te staan bij relevante zoektermen.

hoger in google
hoger in google
  • Vertoningen

Een vertoning betekent dat een zoeker een link naar je site (mogelijk) heeft gezien in Google Zoeken, Discover of Nieuws. Over het algemeen wordt iets als vertoning geteld als een item op de huidige pagina met resultaten wordt weergegeven, ongeacht of het item in beeld wordt gescrold.

In sommige gevallen is iets pas een vertoning als het item in beeld wordt gescrold. Dit is bijvoorbeeld bij resultaten in Afbeeldingen en Discover. Een resultaat in Veelgestelde vragen moet worden uitgevouwen met een klik om als vertoning geregistreerd te worden.

Je kunt het aantal vertoningen per zoekwoord bekijken. Je weet dan hoe vaak je website bij de zoekresultaten voor dat specifieke zoekwoord is weergegeven.

Je kunt ook zien hoe vaak een pagina is vertoond en bij welke zoekwoorden dat is gebeurd. Wil je dat die pagina gevonden wordt op die zoekwoorden? Dan ben je goed bezig. Zo niet, dan moet je de pagina optimaliseren. Dit doe je bijvoorbeeld met schrijven van goede content waarin het zoekwoord verwerkt is op die pagina en het toevoegen van interne links van relevante pagina’s. Onze SEO-specialisten kunnen natuurlijk ook de SEO-teksten voor je schrijven!

    • Gemiddelde CTR

    De CTR (Click Through Rate) laat zien hoeveel procent van de mensen die je website in de zoekresultaten hebben gezien daadwerkelijk heeft doorgeklikt naar je website.

    Wat een goede CTR is voor jouw website, is niet te zeggen. De CTR is afhankelijk van verschillende factoren, bijvoorbeeld je positie in Google, de metaomschrijving, paginatitel en de sector waarin je actief bent.

    Je gemiddelde CTR met andere bedrijven vergelijken heeft weinig zin. Vergelijk je CTR liever met eerdere prestaties van jezelf en optimaliseer waar nodig. Probeer hoger in Google te komen door relevante content te plaatsen op je website, belangrijke zoektermen te verwerken in je teksten en de laadtijd van pagina’s te verbeteren. Onze SEO-specialisten kunnen jou ook helpen om een hogere positie in Google te behalen.

    Is het gelukt om hoger in Google te komen? Zorg dan voor aantrekkelijke paginatitels en megaomschrijvingen. Zo vergroot je de kans dat mensen op jouw link klikken en verbeter je de CTR.

    • Gemiddelde positie

    De gemiddelde positie laat je zien wat de gemiddelde positie van een specifieke pagina of specifiek zoekwoord was in een geselecteerde periode. Ligt jouw gemiddelde positie bij een specifieke pagina tussen de 1 en 10 (pagina 1 op Google), maar krijg je maar weinig klikken? Dan zijn je paginatitel en metaomschrijving waarschijnlijk niet aantrekkelijk genoeg en moeten deze verbeterd worden.

    Is je gemiddelde positie voor bepaalde pagina’s of zoekwoorden verder dan 10? Dan sta je niet op pagina 1 in Google, waardoor je een hoop klikken en dus bezoekers mis kunt lopen. Het is dan tijd om pagina’s te optimaliseren en je positie in Google te verbeteren.

    URL-inspectie

    Onder het tabblad Prestaties staat de functie URL-inspectie. Deze tool geeft je informatie over een door Google geïndexeerde versie van een specifieke pagina. Je kunt bijvoorbeeld zien wanneer de pagina is geïndexeerd en nagaan of de geïndexeerde versie overeenkomt met de live versie. Zie je verschillen? Dan kun je een nieuwe indexering aanvragen.

    In de URL-inspectie tool kun je ook zien of Google problemen is tegengekomen tijdens het crawlen van de pagina en wat de problemen zijn. De tool geeft aan hoe je de problemen kunt oplossen. Probleem opgelost? Dan kun je weer een nieuwe indexering aanvragen.

    Het kan ook zijn dat een pagina helemaal niet geïndexeerd wordt. Je ziet ook waarom dat is. Het is belangrijk om de problemen op te lossen en een nieuwe indexering aan te vragen, want een niet geïndexeerde pagina wordt ook niet getoond in de Google zoekresultaten.

    hoger in google
    hoger in google

    Pagina-indexering

    Onder het tabblad Indexeren valt de categorie Pagina’s of Pagina-indexering. Hier kun je zien hoeveel pagina’s er geïndexeerd zijn, hoeveel niet en waarom pagina’s niet geïndexeerd worden.

    We raden het aan om de Pagina-indexering regelmatig te checken en opgetreden problemen zo snel mogelijk op te lossen. Te veel onopgeloste problemen kunnen Google laten denken dat je website van lage kwaliteit is, wat weer van invloed kan zijn op je positie in de zoekresultaten.

    Sommige (technische) problemen zijn lastig op te lossen als je niet weet wat je doet. Schakel dan de hulp van onze SEO-specialisten in!

    Je kent nu de basis van de belangrijkste functies van Google Search Console. Gebruik deze SEO tool om je website te analyseren, te optimaliseren en je positie in Google te verbeteren. Hoe hoger je website in Google staat, hoe groter de kans dat mensen op je website klikken.

    Wil je de SEO liever uitbesteden, omdat het te veel tijd kost of het te complex is? Schakel dan onze SEO-specialisten in.

    Mini cursus

    Schrijf je in op onze gratis maar waardevolle(!) mini-cursus. Je ontvangt gedurende 4 weken mails over hoe je jouw bedrijf kan positioneren.

    Daarnaast ontvang je een EXCLUSIEVE BONUS + een maandelijkse Marketing mail update.

    Weet je jouw type nog niet? Doe hier de test.