In 5 stappen een succesvolle online marketing funnel

Hoe kun je gebruik maken van de online marketing funnel?

Wist je dat jouw aandachtsspanne helemaal niet korter is dan die van een goudvis? Er wordt wel eens gezegd dat een goudvis een aandachtspanne van 9 seconden heeft en de mens van nu 8 seconden… eigenlijk is dit onzin. Het gaat er meer om hoe interessant en relevant iets is. Maar hoe kun je er dan toch voor zorgen dat men voor jouw merk/product kiest? Duik in de online marketing funnel! (Wil je eerst meer weten over de marketing funnel? Klik hier.) De marketing funnel heeft 5 fases: bewustzijn, overweging, conversie, loyaliteit en belangenbehartiging. In deze blog leg ik uit wat je kunt doen in elke fase voor de customers journey.

Bewustzijn | Fase 1 van SEO tot online adverteren

Als jij je doelgroep weet, kun jij twee algemene marketingbenaderingen volgen om jouw doelgroep te bereiken: inbound marketing en outbound marketing. Inbound marketing trekt consumenten naar jou toe. Outbound marketing brengt jouw boodschap naar de consument, door middel van bijvoorbeeld advertenties.

Content is tegenwoordig makkelijker te vinden op het internet, inbound marketing is daardoor effectiever en over het algemeen goedkoper dan outbound marketing. Enkele online marketingstrategieën die betrokken zijn bij inbound marketing zijn:

  • SEO: Search engine optimization is een techniek om inhoud te creëren en te optimaliseren zodat je hoger scoort in zoekmachines zoals Google. De content van jou kan sneller worden gezocht door trefwoorden die de inhoud beschrijven.
  • Blogs: Blogs zijn bedoeld om advies of nuttige inzichten te geven over onderwerpen die betrekking hebben op jouw bedrijf, en bijgevolg klanten naar jouw site te lokken die in deze informatie geïnteresseerd zijn.
  • Infographics: Infographics zijn grafische visuele weergaven die informatie snel, duidelijk en op een opvallende manier presenteren. Dit is een vorm van marketingmateriaal dat consumenten naar jouw website trekt via zowel de afbeeldingen van de infographic als de informatie die deze presenteert.

Overweging | Fase 2 van emailmarketing tot retargeting online advertenties

Strategieën in deze fase zijn gericht op consumenten te leren waarom jouw aanbod het beste aansluit bij hun behoeften. Tactieken die je in deze fase kunt gebruiken zijn:

  • E-mailmarketing: E-mailmarketing is een effectieve manier om goed contact te hebben met jouw klanten. Met een e-mailmarketingsoftware kun je jouw e-mailmarketingcampagne uitvoeren. Je krijgt dan ook toegang tot rapporten om de prestaties van jouw e-mails te analyseren.
  • Casestudies: Een casestudie versterkt de effectiviteit van jouw product door een echt voorbeeld te laten zien over hoe andere klanten van jouw oplossing hebben geprofiteerd. Als potentiële klanten weten hoe jouw aanbod voordelen oplevert, krijgen ze vertrouwen in jouw aanbod.
  • Retargeting: Retargeting is een vorm van online adverteren die zo is gemaakt dat de advertenties alleen worden weergegeven aan mensen die jouw website al een keer hebben bezocht. Je richt je dan op consumenten vanuit de bewustzijn fase. Dit is een erg effectieve manier om contact op te nemen met potentiële klanten en om hun te herinneren aan jouw aanbieding.

Conversie | Fase 3 in de online marketing funnel

Het kan een uitdaging zijn om jouw consumenten richting conversie te leiden. Tactieken die bij deze fase jou kunnen helpen tot meer conversies zijn:

  • Voorkom obstakels: Verwijder eventuele aankoopbelemmeringen. Als jij bijvoorbeeld een e-commercebedrijf hebt en bezoekers op jouw website laten producten in hun winkelmandje achter, waardoor kopen ze het product niet? De obstakels kunnen bijvoorbeeld zijn dat de verzendkosten te hoog zijn of je hebt te veel stappen. Probeer deze obstakels te verwijderen en kijk of jouw conversieratio stijgt.
  • Prikkels: Bied een motief aan. Een kleine prikkel kan de consument genoeg aanmoedigen om te kopen. Dit kan gratis verzending zijn voor producten boven een bepaald bedrag of een gratis proefperiode voor een serviceaanbod.

Loyaliteit | Fase 4 van herhalingsaankopen tot emailmarketing

Je kunt de loyaliteit van jouw klanten vergroten met deze marketingtactieken:

  • Loyaliteitsprogramma’s: Door jouw klanten te belonen voor herhalingsaankopen, moedig je ze aan om bij jou te blijven winkelen in plaats van dat ze naar jouw concurrenten gaan. Jumbo is een voorbeeld van zo’n beloningsprogramma. Je kunt punten krijgen op je Jumbo Extra pas bij boodschappen en als beloning kun je deze punten inwisselen voor een gratis product ect.
  • E-mailmarketing: Maak gebruik van e-mail om jou bestaande klanten aan jouw bedrijf te herinneren. Je kunt ze betrokken houden doormiddel van regelmatig contact. Neem soms contact met ze op om bepaalde aanbiedingen of speciale kortingen met ze te delen. Je kunt ook updates geven over relevant nieuws over jouw bedrijf, zoals nieuwe producten.
  • Nieuwsbrief: Met nieuwsbrieven kun je jouw klanten ook betrokken houden met jouw bedrijf. Een regelmatige e-mail is gericht op het leveren van nuttige informatie met een combinatie van prikkels om extra aankopen aan te moedigen. De nieuwsbrief geeft minder een aankoopgevoel dan e-mailmarketinginhoud, dus het kan een meer uitnodigende manier zijn om contact te blijven met jouw klanten.

Belangenbehartiging | Fase 5  online marketing door anderen

Aanbevelingen vergroten de kans dat klanten jouw producten of diensten proberen. Deze manier leidt meestal tot snellere conversies. Tactieken die hier worden gebruikt om deze fase te stimuleren zijn:

  • Enquêtes: Met enquêtes kun je input verzamelen over jouw producten en diensten. Laat merken dat jij als bedrijf ook jouw klanten hun feedback belangrijk vindt voor verbeteringen, laat zien dat jij ook denkt aan jouw klanten.
  • Bedrijfsverbeteringen: Je enquêtes kunnen bepaalde gebieden die obstakels geven aan het licht brengen. Zorg ervoor dat deze obstakels anders worden aangepakt, dit kan verbeteren voor de klantervaring. Doormiddel van actie te ondernemen om jouw bedrijf te verbeteren, zullen jouw klanten blij zijn.
  • Verwijzingsprogramma: Een verwijzingsprogramma zorgt ervoor dat klanten nieuwe klanten aanspoort naar jouw bedrijf. Een voorbeeld hiervan kan zijn dat je korting aanbiedt aan de vrienden en familie van jouw klant.

Dit waren alle fases in de online marketing funnel! Deze marketing funnel helpt je om je ideale klanten aan te trekken en zoveel mogelijk conversie te krijgen.