Toon alles

    Hoe innovatie online marketing verandert

    Innovatie online is belangrijk. De techniek ontwikkelt zich razendsnel, maar hoe spring je daarop in? Welke technische veranderingen en innovaties vinden allemaal plaats en beïnvloeden daarmee ook de manier waarop we communiceren, bestellen en beleven. Wat voor invloed hebben deze innovaties online, zoals op social media, de Google algoritmes voor vindbaarheid, website en webshop mogelijkheden? Om van de toekomstige veranderingen op de hoogte te blijven zijn wij naar Trendship in het Martiniplaza te Groningen geweest. Trendship is het event in Noord Nederland voor business inspiratie en innovatie. Met fantastische sprekers die zeer actuele onderwerpen aangesneden hebben. De wijze waarop we dingen doen en naar dingen kijken is in de afgelopen 20 jaar sneller gegaan dan ooit. We staan aan het begin van het Augmented tijdperk.

    Virtual Reality

    Virtual Reality – ook wel VR genoemd – is een technologie waarbij je een bril op je hoofd zet en je jezelf in een andere wereld waant. De bril registreert elke beweging van je hoofd, waardoor het lijkt alsof je écht in een andere wereld zit. Dit kan puur zijn voor entertainment. Maar er is nog veel meer mogelijk dankzij deze techniek, denk bijvoorbeeld aan gevechtstrainingen in het leger, het testen van producten die nog niet in productie zijn en sociale trainingen. Wellicht ken je ook de reclame van KPN nog. In de zakelijke ‘voel je vrij’ campagne van KPN staat een bijzondere VR-rondleiding centraal. Deze campagne die vooral online en op Tv te zien is spelen vader en zoon de hoofdrol.

     

    bron: KPN

    VR-Marketing

    Als bedrijf of als merk wil je opvallen en betrokkenheid creëren bij de doelgroep. Kortom emotie oproepen en losmaken. Het oproepen van emotie is tevens een van de grootste uitdagingen. Traditionele media alleen kan hier lang niet altijd aan voldoen. Vandaar dat VR-marketing-campagnes zo succesvol zijn en hier is waarom;

    • Meer aandacht: bij het dragen van de VR-headset waan je je echt in een virtuele wereld. Je hebt geen afleiding van buitenaf en dus meer aandacht voor de boodschap.
    • Intens: de intensiteit van een VR-ervaring is hoger dan bij traditionele media. Hierdoor raakt het meer emoties bij de kijker en beïnvloedt dit het (koop)gedrag.
    • Gedenkwaardig: VR-ervaringen worden beter onthouden dan traditionele media.
    • Nieuw: VR is nieuw en innovatief, en springt er daarom meer uit.

    Als deze trend zich doorzet kan men meer vanuit huis de wereld verkennen en spendeert men meer tijd online, ook iets om rekening mee te houden met het bereiken van potentiële nieuwe klanten.

    Augmented Reality

    Augmented Reality – AR – is het toevoegen van virtuele objecten aan de realiteit. Je krijgt via een smartphone, tablet of speciale bril virtuele objecten te zien in je omgeving alsof ze er echt zijn. Denk hierbij aan een spel als Pokémon Go.

    AR-Marketing

    Met virtual reality dompel je mensen onder in een andere wereld. Maar met augmented reality  haal je virtuele beelden naar de realiteit, en kun je dus naadloos integreren in het dagelijkse leven van consumenten. Het is daarmee ook laagdrempeliger, het vertrouwt op bestaand en ingesleten mobiel gedrag, zoals het gebruik van de camera. AR is ook makkelijk te gebruiken dankzij bestaande apps als Aurasma.

    Maar het grootste voordeel van AR is dat het ‘vloeiende customer journeys creëert’: ‘Het kan de brug zijn tussen de verschillende stappen: met name op het gebied van visueel zoeken, dat draait op beeldherkenning, in tegenstelling tot tekstuele content.’

    Innovatie online zelf toepassen

    De innovaties met VR en AR zijn fantastisch, maar innovatie hoeft niet altijd over hightech-producten en procesverbetering te gaan. Innoveren kan heel breed zijn, dingen anders doen binnen je eigen bedrijf. Begin klein. Veel bedrijven zijn nog niet erg actief op internet of met social media,  maar waarom niet? Wij hebben al meerdere keren een excuus als “We hebben het altijd zo gedaan.”, “Mijn concurrenten doen het ook niet.” of “Mijn klanten doen hier niet aan.” gehoord. Ook jouw klanten zijn online. Online marketing is iets om serieus over na te denken, als het niet voor nu is dan voor laterMaak jij al (optimaal) gebruik van alle online mogelijkheden? Dit is jouw kans! De manier om eruit te springen en wij kunnen je sidekicks zijn en helpen je graag met jouw online marketing!

    Groet Sightkick

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *