Online marketing een must in je langetermijnstrategie en klantrelaties

Als ik vraag naar wat zijn de belangrijke kernwaarden van jouw bedrijf, komt klantgerichtheid/vriendelijkheid dan ook om de hoek kijken? Ondernemers en vooral in B2B zijn gericht op het opbouwen van relaties. Ook klanten houden van menselijkheid. Jij wil immers toch ook geen nummertje zijn?

Heb jij een lange termijn mindset? 

Het is tijd voor een continue aanpak, geen vluchtige contactmomenten, maar een langetermijnstrategie voor klantenbinding. Een belangrijk iets om uit te dragen in jouw online marketing strategie. Dit heeft waarde voor het bedrijf en de klant. Win-win voor iedereen toch? En hier gaat het bij veel ondernemers mis.

Iedere ondernemer krijgt er mee te maken; doelen stellen en plannen. Sommigen worden er blij van, anderen kijken er elke keer weer tegenop. We kunnen in principe twee vormen van denken en behoeften onderscheiden; korte termijn en lange termijn. Beiden zijn belangrijk alleen delft de lange termijn mindset vaak het onderspit als het aankomt op online marketing.

Langetermijnstrategie in klantcontact

Wat gebeurd er vaak in de praktijk? Er wordt vol enthousiasme van start gegaan met de langetermijnstrategie. Relatiebeheer daar doen we uiteraard aan. Alleen dan begint de druk toe te nemen. Snel resultaten halen is belangrijk. In de gehele maatschappij ligt de druk op presteren hoog. De plannen die gemaakt zijn in het begin, beginnen te verslappen. De korte termijn bevrediging van nieuwe klanten ten opzichte van bestaande zijn verleidelijk. Je ziet er namelijk direct resultaat van en dat voelt prettig.

Vaak weet men wel het belang van lange termijn, alleen het resultaat laat wat langer op zich wachten. Negen van de tien beseft ook dat langetermijnstrategieën belangrijk zijn om het bedrijf draaiende te houden. Het is dus niet zo dat het onbelangrijk wordt geacht, het heeft puur te maken met jouw mindset.

Het belang van online marketing op lange termijn

Veel bedrijven focussen zich vooral op de dagelijkse gang van zaken, maar denken niet na over een strategisch plan voor hun bedrijf online. Ook online zoeken mensen echt contact. Hieronder heb ik een willekeurig bericht van een Facebookpagina afgehaald. Dit illustreert heel goed de impact van social media. De kracht maar ook het gevaar van onine zichtbaarheid. Hoe ga je hier mee om? Bij te veel bedrijven is de online marketing en het strategische plan voor social media van ondergeschikt belang. Zonde!

Tijd voor verandering

Een langetermijnaanpak vraagt om een andere mindset, een stukje doorzettingsvermogen en het vermogen om in grote lijnen te blijven denken. Hoe maak je deze omslag? Begin klein en wees simpelweg bij elke keuze die je maakt bewust of dit van belang is voor de korte of lange termijn.

Hieronder volgen nog wat tips:

  • Leg de nadruk op een resultaat dat er écht toe doet: omzet. Oftewel het behalen van resultaat over langere tijd.
  • Structurele vindbaarheid wordt belangrijker, stay top of mind.
  • Leer digitale bodylanguage: hoe is het gedrag van de klant online? Monitor dit en speel in op gedragspatronen over langere tijd.
  • Het is goed om bepaalde processen te automatiseren maar behoud het menselijk aspect. Een vriendelijke woord op het juiste moment kan veel meer impact hebben dan het zoveelste e-mailbombardement.

Mini cursus

Schrijf je in op onze gratis maar waardevolle(!) mini-cursus. Je ontvangt gedurende 4 weken mails over hoe je jouw bedrijf kan positioneren.

Daarnaast ontvang je een EXCLUSIEVE BONUS + een maandelijkse Marketing mail update.

Weet je jouw type nog niet? Doe hier de test.