Personal branding ook online!
Wat zie jij in de bovenstaande foto? We zijn geneigd om in alledaagse objecten gezichten te zien. Zo is ons brein nou eenmaal geprogrammeerd. Pareidolie wordt dat met een chique woord genoemd. Gezichten zijn belangrijk voor onze sociale interacties, het trekt de aandacht. Waarom dan niet letterlijk je bedrijf een gezicht geven? Maak jij al gebruik van personal branding in jouw online marketing strategie?
Wat is personal branding?
Jezelf beschouwen en in de markt positioneren als ‘merk’, dat is personal branding. Je communiceert consistent wie je bent, wat jouw meerwaarde is en wat jou onderscheidt van de rest. Deze waarden communiceer je vervolgens aan de juiste doelgroep. Als het goed is heb je hier ook naar gekeken bij het opzetten van jouw bedrijf. Profileer je alleen jouw bedrijf of probeer je het ook persoonlijk te maken? We leven in een cultuur waar gemakkelijk informatie te vinden is. En zeg nou zelf, kijk jij ook eerst naar wie erachter een bepaald bedrijf zit, welke mensen er werken?
Personal branding voor éénpitters of grote organisaties?
Door een bedrijf of een persoon? Je ziet al waar ik heen wil gaan. Ongeacht of je een éénpitter of een grote organisatie bent, mensen houden van persoonlijk contact. In een wereld waar steeds meer dingen gedigitaliseerd worden, wordt persoonlijke aandacht steeds belangrijker. Je krijgt dus straks aan de ene kant het merk van je bedrijf, het overkoepelende geheel qua uitstraling en presentatie. Daarnaast heb je de branding van individuele specialisten, oprichters, medewerkers of klantenservice. Bedrijven kunnen hun eigen verhaal rechtstreeks aan de klant vertellen. Kijk bijvoorbeeld naar partijen als Coolblue. De insteek is persoonlijk en met humor, het verhaal van de oprichters is duidelijk te vinden en je voelt je hierdoor sneller verbonden.
Personal branding inzetten voor jouw bedrijf?
Allereerst mensen willen geen mooie praatjes, zij willen echtheid. Transparantie speelt daarbij een belangrijke rol. Werk je alleen, werk je samen of heb je een team van specialisten klaar staan? Communiceer dit! Klanten willen het gevoel krijgen bij de mens achter het bedrijf. Elke organisatie heeft een uniek en belangrijk verhaal te vertellen. Het is belangrijk om je ideeën naar buiten te brengen, door je klanten verhalen te vertellen die aansluiten bij hun problemen, een stukje herkenning.
Om je een eindje op weg te helpen, sta eens stil bij de volgende vragen:
- Wat zijn de belangrijkste kenmerken van jou als professional? (wie ben jij, waar sta je voor, waar ben je goed in, wat is jouw specialiteit en jouw meerwaarde?)
- In welke thema’s kan jouw doelgroep zich herkennen?
- Wat moet er naar buiten uitgestraald worden, wat voor beeld wordt er verspreid?
- Met welk doel wil je communiceren? (ondernemen, netwerken, informatie inwinnen, extra service bieden.)
Deze punten kan je verwerken in je online marketing strategie. Google ook eens jouw eigen naam. Tegenwoordig kan je online overal een profiel plaatsen, een blog schrijven of filmpjes plaatsen. Dit heeft dus ook invloed, van hoe de wereld jouw ziet. Dit betekent, dat kenmerken laten zien steeds een belangrijkere rol gaan spelen als het om het creëren van een personal brand gaat.
Mini cursus
Schrijf je in op onze gratis maar waardevolle(!) mini-cursus. Je ontvangt gedurende 4 weken mails over hoe je jouw bedrijf kan positioneren.
Daarnaast ontvang je een EXCLUSIEVE BONUS + een maandelijkse Marketing mail update.
Weet je jouw type nog niet? Doe hier de test.