Smart marketing; 5 tips in tijden van crisis!

De crisis die veroorzaakt is door het COVID-19 virus tast ons allemaal aan. Iedereen heeft er wel last van op zijn eigen manier. Als je een eigen bedrijf hebt zal je het heft in eigen handen moeten nemen om hier nog goed uit te komen. Maar wat zijn verbeterpunten die je verder op weg helpen? Wij hebben een paar tips.

1. Pitch – voor wie en wat (be)staat jouw bedrijf?

Het eerste wat moet opvallen is wat jouw bedrijf uitvoert, hoe en waarom. Wat zijn je kernwaarden en wat onderscheidt jouw bedrijf? En wat wil je jouw klanten bieden in tijden van recessie? Dat staat centraal. Blijf bij jezelf en laat je niet blind (ver)leiden door anderen. Met meerdere doelgroepen is het altijd verstandig extra research te doen. Segmenteer klanten bijvoorbeeld op a, b en c niveaus. Maar het moet voor alle doelgroepen snel duidelijk zijn wie je bent en wat je doet. Kijk naar de afgelopen jaren en bepaal hoe de verdeling van klanten zou moeten zijn. Richt je vervolgens op het aantrekken van deze ideale doelgroep, je kan iedere euro maar 1 keer uitgeven.

2. Klantbehoud – belangrijker dan ooit!

Het behouden van klanten is belangrijker dan nieuwe klanten aantrekken. Vaste klanten kosten je minder tijd, geld en ze zijn trouwer. Deze trouwheid moet goed beloond worden, omdat je wilt dat deze klant blijft. Zo is de kans dat je iets verkoopt aan een bestaande klant 60-70%, maar de kans om iets aan een nieuwe klant te verkopen is slechts 5-20%! Heb je veel verloop in klanten in plaats van vaste klanten? Ook dan is een goede opvolging belangrijk. Vooral als je naar de waarde van mond-tot-mond reclame kijkt. Het bijhouden en segmenteren van klanten kan in een CRMsysteem. Focus je hierbij op het geven van positieve aandacht, in welke vorm dan ook.

3. Werk samen – joint-promotion

Het samenwerken met andere bedrijven/organisaties die in dezelfde situatie zitten kan je een stap vooruit helpen. Zo kan je van beide kanten geld besparen, elkaar promoten zodat jullie beiden meer zichtbaar worden en bijvoorbeeld elkaar tips geven over wat er verbeterd kan worden. Initiatieven die dan kunnen ontstaan zijn joint-promotion, co-creation en joint-development. De samenwerking levert voor beide partijen wat op, en je staat er dan niet alleen voor. Voorbeelden van recente samenwerkingspartners zijn ondernemers die bijvoorbeeld spullen laten bezorgen en nu samen met andere ondernemers, met een winkel, een webshop of website hebben laten maken om online te kunnen verkopen.

4.  Strategie – Denken – doen – aanpassen

Een online bedrijf heeft een andere strategie, dezelfde strategieën gebruiken wanneer je eerst offline opereerde gaat niet werken. De omstandigheden veranderen ook voor je klanten tijdens een recessie en ook daar moet je dus over nadenken. Wat hebben ze nu nodig of waar zijn ze naar op zoek? Het beantwoorden van de zoekvraag is heel belangrijk voor online marketing en is een basis voor SEO bijvoorbeeld. Als je kijkt naar wat ze nu nodig hebben kan je er rekening mee houden en aanpassingen maken. Strategieën die dus maar kort werken zullen moeten worden veranderd. Als een crisis net begint kan je beter je opties openhouden omdat je meer moet improviseren en daaruit kun je weer goede ideeën halen voor de toekomst. Vooral nu moet je flexibiliteit tonen.

5Zichtbaarheid in tijden van crisis

Tijdens een recessie zijn er bedrijven die minder geld uitgeven aan marketing en reclame. Er wordt gezocht naar manieren om te besparen en dan lijken dit minder noodzakelijke kosten. In werkelijkheid is dit juist het moment dit te blijven doen. Om verkoop te stimuleren en ervoor te zorgen dat jouw product of dienst top-of-mind blijft/wordt bij klanten. Zo kunnen klanten na een crisis weer meer besteden en gaan ze juist naar bedrijven die ze herkennen en vertrouwen. Door actief te zijn en aldoor op te vallen kan je dit dus bereiken. Dit kun je op meerdere manieren bereiken:

  • posten op social media,
  • inzetten van social media advertenties
  • SEA (adverteren op Google)
  • een goed werkende website of webshop
  • direct marketing
  • free publicity
  • sales promotion

Maar ook door je website beter vindbaar te maken, SEO, zal je ook resultaten zien. Dit kun je doen door je website teksten te herschrijven met de juiste woorden waarop klanten je nu juist zoeken.

Dus, hoe pak jij de crisis aan? Laat het ons weten of plan met ons een online meeting om gratis te sparren over dit onderwerp. Leg jouw persoonlijke situatie uit en wij denken een half uur gratis met je mee en geven je advies.

    Met het verzenden van dit formulier ga je akkoord met onze privacy verklaring.