Branding

Branding

Branding – merkstrategie laten ontwikkelen door het reclamebureau van nu!

Met goede branding win je een voorkeurspositie in het hoofd van de klant. Iets wat ontzettend belangrijk is in het huidige digitale tijdperk! Een merk is nooit zomaar een merk. Want waarom kiezen mensen voor Starbucks en niet voor een goedkoper alternatief? Waarom betalen mensen soms meer dan €1000,- voor de nieuwste iPhone, terwijl ze bij een ander merk net zo’n goede telefoon kunnen kopen voor minder geld? De reden is branding!

Branding

Wat is branding?

Branding is in eerste instantie bedoeld om aan te geven dat iets jou is. Dit doe je onder andere met een logo en een huisstijl, maar branding gaat tegenwoordig verder dan dat. Branding gaat over het visualiseren van de waarden van een bedrijf. Met goede branding komen de merkwaarden van het bedrijf terug in alle communicatie uitingen. Zo weet een klant niet alleen wie je bedrijf is, maar ook waar je bedrijf voor staat.

Het doel van branding is om de emotionele band tussen jouw bedrijf en de klant te versterken. Om de consument een bepaald gevoel te geven bij jouw merk. Op deze manier krijgt jouw merk in de ogen van de klant een meerwaarde ten opzichte van andere merken. Zo kan je een voorkeurspositie bemachtigen in het hoofd van de klant.

Wil je werken aan je branding? Wij bepalen samen met jou waar het merk voor staat en ontwikkelen een ijzersterke merkstrategie. Deze gaan we vervolgens door vertalen naar de visuele identiteit van je bedrijf; de merkidentiteit.

Het voordeel van goede branding

Tegenwoordig zijn we één met het internet. Hierdoor is het voor consumenten makkelijker dan ooit om alternatieven te vinden en aanbieders met elkaar te vergelijken. Daarom is het essentieel om je als merk te onderscheiden van de rest.

Met goede branding zet je jezelf apart van de concurrent en kun je de klanten voor je winnen. Het worden loyale klanten, die een voorkeur hebben voor jouw merk. Zelfs als de concurrent een goedkoper alternatief aanbiedt! Goede branding is de reden dat meer mensen kiezen voor Coca Cola dan voor Pepsi. Het is de reden dat mensen €5,- betalen voor een kop koffie bij de Starbucks op het station en niet gaan voor de cappuccino van €2,- van Albert Heijn To Go.

Kortom, met goede branding creëer je loyale klanten die niet meer op zoek gaan naar alternatieven. En dat is in de digitale wereld waarin we leven ontzettend waardevol!

Merkidentiteit ontwikkelen in 3 stappen

Stap 1: In een creatieve sessie gaan we op zoek naar de merkwaarden, de merkvisie, merkmissie en merkbelofte van jouw bedrijf. Deze elementen vormen als het ware de kern van het bedrijf.

Stap 2: We vertalen de kern van het bedrijf naar moodboards. Daarnaast krijgt het bedrijf een brandstory: het verhaal van jouw merk. Vervolgens ontwerpen we de merkidentiteit. Dit is de visuele vertaling van de kern van je bedrijf. Het bestaat uit een logo en een huisstijl. Hiermee laat je dus op een beeldende manier zien wie je bedrijf is en wat de merkwaarden zijn.

Stap 3: Tot slot wordt de merkidentiteit van het bedrijf samengevat in een brandboek. Dit document geeft houvast in de praktische doorvertaling van de merkstrategie naar visuele uitingen. De visuele richtlijnen van het merk worden uitgebreid uitgelegd en je ziet veel voorbeelden in tekst en beeld voorbij komen. Dit zijn onder andere het logo, het kleurenpalet, de typografie, het beeld en de fotografie en de tone of voice.

Het brandboek helpt je om het merk op de juiste manier uit te dragen en om de merkidentiteit te bewaken.

Veelgestelde vragen

Wat is merkidentiteit?

Merkidentiteit is de visuele vertaling van de merkwaarden van het bedrijf. Het omvat een logo, een huisstijl en alle uitingen van het bedrijf, zoals de website, advertenties en visitekaartjes.

Wij kunnen je helpen met het ontwikkelen van een merkidentiteit. Je kunt ons je logo laten ontwerpen, maar we kunnen ook je huisstijl en communicatie uitingen maken.

Wat kunnen jullie voor mij betekenen op het gebied van branding?

Wij kunnen strategisch meedenken over de positionering en met het ontwerpen van een Brand Book. Hierin staan de basisprincipes en regels van jouw merk verzameld.

Is branding hetzelfde als marketing?

Branding staat voor de uitstraling van een merk, het gevoel dat het oproept. Het gaat erom hoe jij wil dat men jouw bedrijf ervaart. Marketing zijn alle activiteiten die je als bedrijf uitvoert om de verkoop van producten of diensten te bevorderen. Denk ook aan de 5, 6, 7 P’s.  

Nieuwsgierig naar meer?

Ontdek jouw kansen!

Stuur ons een bericht! 

Meer weten over: Branding? Vul onderstaand formulier in.

6 + 8 =