Hoe innovatie online marketing verandert
27/10/2017
Toon alles

Online marketing Tips & Trends 2018

onlinemarketing 2018

Wat is online marketing?

Online marketing is het complete plaatje van je communicatie online, waarin de website, zoekmachine optimalisatie, e-mail marketing en socialmedia uitingen gecombineerd worden. Je zou dus per onderdeel er verder kunnen induiken wat er komend jaar speelt. Wij hebben al enkele opvallende items voor je op een rijtje gezet.

Tip 1: Online marketing wordt persoonlijker!

Deze staat bovenaan als je kijkt naar alle gebieden. Men wil echt contact, helderheid en transparantie. Dit zie je ook terug in de zoekopdrachten en op social media waar algoritmes worden aangepast (zie Facebook bestraft like en winacties).

Tip 2: Zoekopdrachten worden zinnen (SEO)

Wil je met je blog of website gevonden worden, dan moet je bovenaan in Google komen. Een manier die daar aan bijdraagt is door de teksten op jouw website te optimaliseren. Dit kan je onder andere doen door de woorden waarop je gevonden wil worden terug te laten komen in de teksten. Maar hoe schrijf je goede teksten? Als je doelgroep en customer journey goed in je achterhoofd zit, ga je per fase van het proces jezelf de vraag stellen waar men behoefte aan heeft. In het begin zochten mensen vaak op 1 of 2 zoekwoorden. Bijvoorbeeld wanneer je coach bent, kan een zoekopdracht “Ondernemerscoach” zijn. Met de komst van mobiele spraakopdrachten en de ontwikkelingen binnen Google om nauwkeurige persoonlijke resultaten te tonen veranderen de woorden in zinnen. Bijvoorbeeld: Wanneer een ondernemerscoach inschakelen?

seo-zinnen-google

Zoekopdrachten beginnen nu vaker met de woorden:

  • Wie
  • Wat
  • Waar
  • Waarom
  • Wanneer
  • Welke
  • Hoe

Als je dan teruggaat naar jouw customer journey. Welke vragen zou iemand dan stellen tijdens de oriëntatiefase? En welke vragen wanneer hij of zij een keuze heeft gemaakt? Bijvoorbeeld in het begin gaat het over Wat iets is… (coaching) en later kan de vraag specifieker zijn “Welke ondernemerscoach past bij mij” of zelfs al enkele namen die voorbij zijn gekomen met het zoeken op “Wie heeft ervaring met een goede coach”. Vergeet daarbij niet om ook plaatsnamen op te nemen als je lokaal gevonden wil worden. Deze zoektermen / zinnen verwerk je vervolgens in de teksten op jouw website. Het goed in kaart hebben welke woorden en plaatsnamen voor jou belangrijk zijn geldt niet alleen voor SEO (zoekmachine optimalisatie), maar ook voor SEA (AdWords). Met AdWords kan je tevens specifiek aangeven binnen welke regio jouw advertentie wordt getoond.

 

Let op: Je kan allerlei SEO-technieken toepassen, maar het allerbelangrijkste is dat je kwalitatieve content publiceert. Google begrijpt het ook als een zoekwoord niet letterlijk voorkomt in de tekst (denk aan meervoud/enkelvoud, vervoegingen van werkwoorden, en hele zinnen waar je zoekwoorden los van elkaar in staan).

 

Tip 3: Aanbevolen fragmenten als zoekresultaat

Bijkomend voordeel; jouw pagina kan als aanbevolen fragment worden weergegeven bovenin de zoekresultaten op Google. Wanneer je een vraag stelt op Google Zoeken, kan er speciaal blok komen met een aanbevolen fragment. Dit blok met een aanbevolen fragment bevat een samenvatting van het antwoord, geëxtraheerd uit een webpagina, en een link naar de pagina, de titel en de URL van de pagina. Een uitgelicht fragment kan er zo uitzien op de pagina:

 

Tip 4: Socialmedia persoonlijker en waardevoller

Het doel van het inzetten van social media zou moeten zijn dat je een relatie met je doelgroep wil opbouwen. Betrokkenheid die verder gaat dan alleen een like, click of aankoop. Dat vraagt om content die ook gemaakt wordt vanuit de vragen en behoefte van je doelgroep. Kortom wat we al bij de zoekresultaten zagen kan je ook hier weer toepassen. Wie is jouw ideale klant/doelgroep en met welke vragen lopen zij rond. Op basis hiervan kan je content creëren die ook qua vorm, type en inhoud afwisselend en onderscheidend is. Als je hierin slaagt, komt die betrokkenheid als het goed is vanzelf. Smeken om een like, love, tag of share zou dan overbodig moeten zijn.

Tip 5: Like en winacties op Facebook bestraft

Dat het menens is met het personaliseren van content blijkt ook wel uit de maatregelen van Facebook. Like, TAG, geweldig, VERBLUFT! en WIN! Een ideale manier om als bedrijf interactie te krijgen op je facebookpagina, daarmee een groter bereik te creëren met als doel meer fans te binden. Maar zit iedereen hier wel op te wachten of slaat het een beetje door? Gevoed door de feedback van gebruikers vindt Facebook zelf het laatste. “Posts that use this tactic will be shown less in News Feed.” Opletten dus!

Tip 6: Gratis weggever voor groeien e-maillijst moet voldoen aan AVG

Iedereen die persoonsgegevens verwerkt, heeft in 2016 twee jaar de tijd gekregen om aan de nieuwe voorwaarden te voldoen. Dat betekent, wil je een (flinke) boete voorkomen, dat je je vanaf 25 mei 2018 aan de AVG moet houden.

De nieuwe AVG betekent ook dat je bezoekers die een gratis weggever downloaden niet zomaar op je nieuwsbrieflijst mag zetten. Ze downloaden immers een gratis weggever, maar geven niet expliciet toestemming voor het ontvangen van commerciële e-mails. Bij je gratis weggever zul je dus aan moeten geven dat ze na het downloaden van de gratis weggever ook 1-2 keer per maand mail van je zullen ontvangen over een specifiek onderwerp.

 

Samenvattend voor 2018

Op allerlei fronten wordt de gebruiker steeds meer centraal gesteld en worden de algoritmes hier op aangepast. Persoonlijke content en video content wordt belangrijk (zelfs LinkedIn gaat hier eindelijk in mee!). Optimalisatie voor mobiel (analyseer hier jouw website met GooglePageSpeed) wordt gestimuleerd en beloond en nepnieuws en simpele WINacties  voor likes bestraft. Kortom helderheid, transparantie en de gebruiker centraal stellen.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *