Branding
Ook een geweldige Huisstijl?
Huisstijl laten ontwerpen –herkenbaar. eigentijds.
onderscheidend.
en fris.
Druk jouw stempel! Bij een sterke positionering hoort een herkenbare huisstijl. De basis voor al je communicatiemiddelen én nieuwe successen. Je huisstijl komt voort uit je branding en merkidentiteit. Het laat zien wie het bedrijf is en waar het voor staat. Daarnaast onderscheidt een goede huisstijl je van de concurrentie. Onze Sightkicks ontwerpen unieke huisstijlen met karakter!
Waarom is een goede branding belangrijk?
Een goede branding en huisstijl is zorgt ervoor dat het bedrijf herkenbaar en uniek is. Het zorgt ervoor dat je de “boodschap” van jouw bedrijf consistent uitdraagt. Zo kunnen mensen makkelijk zien waar het bedrijf voor staat. Het roept een gevoel op; professioneel, persoonlijk of een tikkeltje rebels… Daarnaast kan de doelgroep je merk herkennen aan jouw unieke huisstijl; het onderscheidt je van de concurrentie.
Het is belangrijk dat alle huisstijlelementen bij elkaar passen dit leggen we vast in een huisstijlhandboek zodat het consistent wordt toegepast. Alleen zo zorg je voor een goede herkenbaarheid en vertrouwen. Dit is de identiteit achter jouw bedrijf.
Wil jij een goede een sterke Branding? Neem contact met ons op.
Waar bestaat een goede huisstijl uit?
Een huisstijl omvat alle visuele elementen van je bedrijf. Uit hoeveel elementen een deze bestaat, is geen vast gegeven. Het is maar net hoe ver je wil gaan. We kunnen adviseren over het gebruik van de huisstijl. We leggen de richtlijnen voor het toepassen ervan voor je vast in een huisstijlhandboek. Maar in principe bevat een huisstijl altijd de volgende onderdelen:
- Logo
Een logo is een grafisch element dat de bedrijfsnaam of merknaam vertegenwoordigt. Een logo bestaat uit een beeldmerk en/of een woordmerk. Een goed doordacht logo is herkenbaar en past bij wat het bedrijf doet en waar het bedrijf voor staat.
- Kleuren
Huisstijlkleuren worden zorgvuldig uitgekozen. Ze worden namelijk voor meer gebruikt dan alleen de opmaak van communicatie uitingen. Met de huisstijlkleuren kun je laten zien waar het bedrijf voor staat. Daarbij moet je rekening houden met de associaties die mensen met bepaalde kleuren hebben. Zo trekt de kleur rood de aandacht en verhoogt het letterlijk je hartslag. Moet jouw bedrijf een oase van rust uitstralen; kies dan eerder voor blauw of groen. Zo wordt de kleur groen o.a. geassocieerd met de natuur en het geeft een comfortabel gevoel.
- Typografie
Typografie is meer dan een lettertype. Het is het vormgeven van tekst. Bij typografie hoort, naast het lettertype, ook de lettergrootte, het gewicht (thin of bold bijvoorbeeld), de vorm (regulier of schuingedrukt), de ruimte tussen letters, de ruimte tussen regels en het gebruikt van hoofdletters en kleine letters.
Typografie moet passen bij wat je wil uitstralen als bedrijf. Wanneer typografie onjuist gebruikt wordt, kan het een verkeerde indruk opwekken bij de doelgroep. We leggen het uit met een voorbeeld. Stel, je bent een professioneel advocatenkantoor. Dan past dit lettertype waarschijnlijk beter dan dit lettertype.
Het eerste lettertype heeft een wat zakelijke uitstraling, wat goed past bij een advocatenkantoor. Het tweede lettertype past totaal niet bij waar de meeste mensen aan denken bij een professioneel advocatenkantoor. Hierdoor kan het bedrijf onprofessioneel en zelfs onbetrouwbaar overkomen.
- Grafische elementen
Onder grafische elementen verstaan we iconen, vormen en foto’s. Deze elementen kunnen bepaalde gevoelens en associaties oproepen. Zo zorgt een ronde vorm voor andere associaties dan een rechte lijn en roept een zwartwit foto andere gevoelens op de een foto in kleur. De grafische elementen worden vaak gebruikt als aanvulling op een tekst of om iets te benadrukken.
Bij ons kun je een professionele huisstijl laten ontwerpen. Of je nou een compleet nieuwe huisstijl wil of alleen bepaalde elementen wil aanpassen of verfrissen. Je zorgen dat het weer volledig bij je bedrijf aansluit. We zorgen ervoor dat de verschillende huisstijlelementen goed op elkaar zijn afgestemd. Zo kan de doelgroep je sneller herkennen en krijgt je bedrijf een professionele uitstraling, mits je de huisstijl consequent toepast.
We kennen de markt en weten door onze ervaring onder andere hoe we typografie, kleuren en vormen het beste kunnen toepassen. We zorgen voor een branding die past bij jouw, je merk én die de markt aanspreekt.
Hoe moet je een huisstijl toepassen?
De huisstijl pas je toe op al je communicatie uitingen. Denk hierbij aan de website, visitekaartjes, briefpapier, advertenties, maar ook bestickering. Bij ons reclamebureau kun je niet alleen een huisstijl laten ontwerpen, maar we kunnen ook alle uitingen voor je maken. Zo weet je zeker dat je op een consistente manier communiceert met een duidelijke en herkenbare identiteit en het dus ook op de juiste manier wordt toegepast.
Wil je zelf de uitingen maken, maar wil je wel zeker weten dat de huisstijl goed toepast en bewaakt wordt? Dan kunnen wij een huisstijlhandboek voor je maken. Hierin staat beschreven hoe je de huisstijl wel en niet moet toepassen en hoe je deze bewaakt. Ideaal als je bij een grote organisatie werkt en wil dat iedereen de stijl kent en op de juiste manier toepast. Maar ook als je communicatiemedewerker bent en verantwoordelijk bent voor de uitingen van het bedrijf en het bewaken van de huisstijl.
Klantcases – huisstijlen
Veelgestelde vragen
Een huisstijl laten ontwerpen, wat kost dat?
Een gemiddelde huisstijl zal tussen de €750,- en €2.500,- kosten. Dit hangt samen met jouw briefing en omvang van het traject. Ben je op zoek naar een “simpel” visitekaartje of een complexe huisstijl inclusief logo handboek, kleurenpalet, lettertypes en uitingen?
Hoe lang duurt het ontwerpen van een huisstijl?
Een huisstijl ontwerpen duurt 1 tot 2 maanden. Afhankelijk van de complexiteit van het project. Vooraf kunnen we hiervoor een planning maken.
Kan ik ook alleen een logo laten ontwerpen?
Je kan bij ons een complete huisstijl laten ontwerpen, maar we kunnen ook alle losse huisstijlelementen voor je maken. Je kan dus ook voor het ontwerpen van een logo bij ons terecht.
Waarom zou ik een huisstijl laten ontwerpen en het niet gewoon zelf doen?
Voor het ontwikkelen van een huisstijl is veel kennis over het bedrijf, de doelgroep, grafisch ontwerpen en neuromarketing nodig. Een huisstijl bestaan uit veel verschillende elementen, zoals een logo, typografie, kleuren en iconen. Alle huisstijlelementen moeten bij elkaar passen en het liefst ook aansluiten bij de merkidentiteit van het merk.
Een huisstijl laten ontwerpen door onze specialisten bespaart je een hoop tijd en uitzoekwerk. Bij Sightkick werken mensen die gespecialiseerd zijn in het maken van professionele huisstijlen. Ze weten door hun ervaring wat werkt en wat niet. Zo weet je zeker dat je huisstijl een succes wordt.
Ontdek jouw kansen!